پارسی وب ایرانیان

پارسی وب ایرانیان

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

امکانات

ورود اعضا:

آمار وب سایت:
 

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 169
تعداد نظرات : 192
تعداد آنلاین : 1

<-PollName->

<-PollItems->


کد آهنگ هاي داريوش


آرش کمانگیر

آرَشِ کَمانگیر نام یکی از اسطوره‌های کهن ایرانی و همچنین نام شخصیت اصلی این اسطوره است.

آرش کمانگیر

اسطوره آرش کمانگیر از داستان‌هایی است که در اوستا آمده و در شاهنامه از آرش در سه جا با افتخار نام برده شده ولی داستان آرش در شاهنامه نیامده است. در کتاب‌های پهلوی و نیز در کتاب‌های تاریخ دوران اسلامی به آن اشاراتی شده‌است. ابوریحان بیرونی، در کتاب خود به نام «آثارالباقیه» به هنگام توصیف «جشن تیرگان»، داستان آرش را بازگو می‌کند و ریشه این جشن را از روز حماسه آفرینی آرش می‌داند. در اوستا آرش را اِرِخشه خوانده‌اند و معنایش را نیز کسانی معناهایی کرده‌اند: از آن دسته «تابان و درخشنده»، «دارنده ساعد نیرومند» و «خداوند تیر شتابان». در اوستا بهترين تيرانداز ارخش ناميده شده است که گمان بر اين است که همان آرش باشد. بعضی معنی آرش را درخشان دانسته‌اند. و برخی معتقدند که منظور از آرش، حاکم پارتی گرگان بوده که به زور تير و کمان دشمن را (به احتمال زياد سکاها را) از مرز ايران دور کرده است

تندیس یاد بود آرش کمانگیر واقع در شهرستان ایذه

تندیس یاد بود آرش کمانگیر واقع در مجموعه سعدآباد، تهران

داستان آرش

در زمان پادشاهی منوچهر پیشدادی، در جنگی با توران، افراسياب سپاهيان ايران را در مازندران محاصره مي کند. سرانجام منوچهر پيشنهاد صلح می‌دهد و تورانیان پیشنهاد آشتی را می‌پذیرند و قرار بر اين می‌گذارند که کمانداری ایرانی برفراز البرزکوه تیری بیاندازد که تیر به هر کجا نشست آنجا مرز ایران و توران باشد. آرش از پهلوانان ايران داوطلب این کار می‌شود. به فراز دماوند می‌رود و تیر را پرتاب می‌کند. تیر از صبح تا غروب حرکت کرده و در کنار رود جيحون یا آمودریا بر درخت گردويی فرود مي آيد. و آنجا مرز ایران و توران می‌شود. پس از اين تيراندازی آرش از خستگی می‌ميرد. آرش هستی‌اش را بر پای تیر می‌ریزد؛ پیکرش پاره پاره شده و در خاک ایران پخش می‌شود و جانش در تیر دمیده می‌شود. مطابق با برخی روايت ها اسفندارمذ تير و کمانی را به آرش داده بود و گفته بود که اين تير خيلی دور می رود ولی هر کسی که از آن استفاده کند، خواهد مرد. با اين وجود آرش برای فداکاری حاضر شد که از آن تير و کمان استفاده کند.

بسیاری آرش را از نمونه‌های بی‌همتا در اسطوره‌های‌ جهان دانسته‌اند؛ وی نماد جانفشانی در راه میهن است.


 


نظرات شما عزیزان:

زادمهرهمیشه سرافرازبه پارسی بزرگ ایرانی
ساعت20:53---13 آبان 1389
بانام خداوند مهرآفرین...که هستی،زادمهر ارزشمند اوست.

برفردوسی بزرگ،پدرآسمانی و ارزشمند اندیشه و زبان و فرهنگ همیشه آسمانی و ارزشمند ایران بزرگ پارسی،همیشه بی کران درود...

بابزرگداشت فرهنگ والای بی همتای ایران بزرگ پارسی،درود برشما.

...ما فرزندان ایران و سربازان اندیشه و زبان وفرهنگ والای بی همتای ارزشمند ایران بزرگ پارسی،دست دردست هم و یکپارچه از بی کرانهای ورجاوند(جاویدان)فراورده های ارزشمند ایرانی، تازنده ایم پشتیبانی می کینم.

...با جستاری نو به روزم:

ازآریا تا...آریانا؟! [تعجب][نیشخند]

نژادسازیهای (...نوین)دروغین

همه باهم دست دردست هم به جنگ رودرروی نژاد سازیهای(:نژادبافیهای)کور دروغین برویم.



...باسپاس ازبزرگواریها و فرهنگ بزرگ جاودانه ایرانی شما.


پيمان
ساعت19:57---13 آبان 1389
آنچه در باب آرش كمانگير قهرمان ملي نوشته اند صرفنظر از اينكه واقعيت باشد يا افسانه . اين نكته حائز اهميت است كه عرق ملي و ميهني را در ما زنده مي كند . و اين پشتوانه اي است ارزشمند كه قوت قلب و روحيه مي بشد . تا ايراني بداند نياكانش تا چه اندازه از جسم و جان خويش مايه مي گذاشتند تا در مقابل اجنبي از هركجا كه باشد . اعم از شرق و غرب شمال و جنوب . ترك و عرب . سرخم نكند و تسليم نشود . و اگر اين قهرمانان در تاريخ خود نمي داشتيم . به راستي كه هويت ما از محتوا تهي مي شد .

فرزندی از نسل اریایی
ساعت12:55---13 آبان 1389
درود بر تو اي اريايي ...

ممنون از اينکه به وب خودت سر زدي و تشکر بخاطر نظري که دادي..وب شما رو با انکه نتوستم کامل مطالبشو بخونم ولي در مجموع مطالبش ,واقعا مفيد و جالبه. اميدوارم هموراه موفق و سربلند باشي..

براي سپاس گذاري لينکتون رو تو وبم قرار دادم اگردوست داشتي من رو با نام کوروش کبير ،پدر حقوق بشر جهان لينک کنيد ..
برای همکاری من مشکلی ندارم
فقط جزییات بیشتر رو به ایمیل من بفرستید
برای سربلندی ایران نباید از هیچ کاری دریغ کرد.
بدرود...

وطن يعني، نژاد پاک کوروش....وطن يعني سپردن سر به راه خاک کوروش...وطن يعني، که منشور رهايي....وطن يعني، نماد آريا يي ]


احسان کریمی
ساعت12:33---13 آبان 1389
دورد بر شما با افتخار من شما رو لینک کردم دوست ایرانی من

آناهید
ساعت12:18---13 آبان 1389
درود بر شما ...من با افتخار لینکتون کردم...وب جالب و خوندنیی دارید...من خوشحال میشم از دانش شما در مورد ایرانم استفاده کنم...امیدوارم بتونیم به هم کمک کنیم برای شناخت وطن...

عباس بيگي
ساعت9:16---13 آبان 1389
سلام دوست گرامي
سپاس‌گزار از اين‌كه به وبلاگ من آمدي و فراخواني نمودي. يكي از نمادهاي زندگي من ازخودگذشتگي آرش كمان‌گير است. من از اين نام براي كشورم هميشه باليده‌ام و خواهم باليد.
راستي مطلب جديدي شنيده‌ام كه قرارداد تركمن‌چاي كه به دست بي‌كفايت قاجار بسته شد و قسمتي از ايران (آذربايجان شمالي) را به روسيه سپرد امسال به پايان مي‌رسد. اگر اين‌گونه باشد تنها خليج پارس ما را از سرزمين شمالي به‌دور ندارد.


نسل سوخته
ساعت6:37---13 آبان 1389
درود بر شما هموطن آریائی:
از دعوت به همکاری شما در سایت پارسی وب ایرانیان بسیار سپاسگزارم.این برای این بنده ی حقیر مایه ی مباهات است که بتوانم گامی هر چند کوچک در راستای اعتلای فرهنگ و تمدن دیرین سرزمین اجدادیمان بردارم.با کمال افتخار این دعوت را میپذیرم.لطف کرده مرا با نام نسل سوخته لینک نموده و به این حقیر بگوئید با چه نامی لینکتان کنم.
مانا باشید
بدرود


ویسپا نام دهیو نام دین هوپایتی
ساعت15:24---12 آبان 1389
درود بی کران

کوچکتر از آنم که در مقابل ایرانی دوستان فخر بفروشم
من 1000کتاب از ایران
اعراب
و پیرامون تاریخ در اختیار دارم
در صورت تمایل میتوانید به من ایمیل بزنید
یا در تارنما مطرح کنید تا به شما برسانم


پرنيان
ساعت14:28---12 آبان 1389
درود بر شما آريايي نيك انديش
اميدوارم در راه اشاعه فرهنگ اين سرزمين ديرپا مانا و جاويد باشيد.
تارنگار زيبا و پر محتوايي داريد .
من شما رو لينك كردم .خوشحال ميشم شما هم اين كار رو انجام بديد.
بازم منتظر حضور پرمهرتون هستم.
تا درودي ديگر بدرود.


پسر پارسی
ساعت10:19---12 آبان 1389
درود
آنچه باعث نگرانی من می شود این است که آیندگان این سرزمی در مورد ما چگونه فکر خواهند کرد؟؟


رضا
ساعت23:07---11 آبان 1389
سلامي به بلنداي نام ايران
سپاس از حظور گرمتان . وبلاگ زيبا و در خور توجهي دارين . جهت هر گونه كمك آماده ام . شما را با افتخار و با همان عنوان لينك كردم . در پناه دادار پاك باشيد


امير
ساعت21:30---11 آبان 1389
سلام.

وبلاگتون دقيقا مسائلي رو ميبينم كه به شدت بهش علاقه دارم.آرش كامنگير يه تنديس بسيار زيبا داره كه در باغ سعد اباد تهران روبروي كاخ ملت هست. ميتونيد جستجو كنيد و ببينيد .جالبه.
پاسخ:از نظرت ممنونم


زادمهرهمیشه سرافرازبه پارسی بزرگ ایرانی
ساعت18:58---11 آبان 1389
درود برشما.

باسپاس ازبزرگواری شما.

کارهای خوب و ارزشمندی دارید.

...من همیشه آماده همکاری با بزرگوارانی چون شمابوده و هستم.آری:

دست دردست هم دهیم به مهر.
...میهن خویش راکنیم آباد.:


ایران پرست
ساعت15:06---11 آبان 1389
درود بر شما پاک بانو.

تارنمایی درخور و شایسته دارید و شوند نازش است که با شما همکاری داشته باشیم.

از نوشتار تارنمای من با اوردن نام سرچشمه و نویسنده میتوانید استفاده کنید.
و اگر پرسشی بود با کمال میل در خدمت شما و دیگر میهن پرستان هستم.

این روزها مشغول بنیان نهادن هم اوایی (اتحادیه) تارنما نویسان میهن پرست هستم.

برای همین اگر دیر پاسخ دادم امیدوارم که مرا ببخشید.


مصطفی
ساعت15:03---11 آبان 1389
سلام خوبی؟

ممنون شدم از وبم دیدن کردی من شما رو لینک کردم منتظرت هستم بیا اون ورا


امین
ساعت13:39---11 آبان 1389
درود بر شما.

من برای همکاری حاضرم.(تا اون جا که در توانم باشه)از هر کدوم از مطالب وبلاگمم که خواستین میتونین استفاده کنید باعث افتخار منه.

با تبادل لینک هم موافقم.فقط بگید که با چه اسمی لینکتون کنم.و اگر زحمتی نیست منو با اسم کهن دیارا لینک کنید.

شاد و سربلند باشید.

بدرود و پاینده ایرانپاسخ:دوست عزیز برای تبادل لینک میتونی از سیستم تبادل لینک ما استفاده کنی


آرين
ساعت12:28---11 آبان 1389
سلام ممنون از اظهار لطفت

نميدونم چجور همكاري؟از نظر من مشكلي نداره ولي خب من اين روزا درس دارم و كمتر ميام نتپاسخ:ممنون شما هم میتونی از مطالب ما استفاده کنی مطالب تاریخی این تارنگار مطعلق به همه پارسی دوستان و وطن پرستان است


فروزنده
ساعت11:17---11 آبان 1389
درودبرشما



اميدوارم كه خوب باشيد من شما رو لينك ميكنم . ما در خدمتيمپاسخ:اگه دوست دارین لینک بشین خواهشن از سیستم تبادل لینک خودکار ما استفاده کنید


پسر پارسی
ساعت11:06---11 آبان 1389
راستی من هم تاریخچه ای از جشن تیرگان در وبلاگم دارم شاید به دردتون بخوره
پاسخ:با تشکر به شما سر میزنم


پسر پارسی
ساعت11:02---11 آبان 1389
درود
سپاس از حضورتون در وبلاگم.
از عکسهای سوسمارخوری اعراب دیدن کردم چندش آور بودند و البته مهر تاییدی بر اشعار فردوسی
اینجانب با تبادل لینک و اطلاعات موافقم.


پسر ایرونی
ساعت9:21---11 آبان 1389
از حسن نیت شما بسیار ممنونم
به زودی شما را لینک خواهم نمود
و امیدوارم که بتوانیم با هم همکاری داشته باشیم


ارس
ساعت7:55---11 آبان 1389
سلام مانيا
از اينكه شما دلاور دخت ايراني به تارنماي من افتخار دادي خرسندم تمام مطالب من در راستاي عظمت ايران است و شما دخت وطن پرست ايرانزمين در استفاده از آن ازاد
دريغا كه ايران ويران شود


کوروش
ساعت5:00---11 آبان 1389
درود بر شما هم میهن گرام.... سپاس که به وبلاگ ما گذر نمودید.... از تمامی مطالب میتوانید استفاده نمایید تاریخ متعلق به همگی مردم میباشد ضمنا برای هر مطلب چنانچه نیازمند منابع بودید اطلاع داده تا منابع مرتبط با هر پست خدمتتان معرفی گردد.... اماده تبادل لینک با شما میباشم.... پیروز باشید....
پاسخ:دوست عزیز اگه دوست دارین لینک بشین خواهشن از سیستم تبادل لینک خودکار ما استفاده کنید


اشکان
ساعت0:21---11 آبان 1389
درود بر مانیای عزیز؛
سپاسگزارم از نوشته نیکی که بر تارنگارت زینت داده ای.
بسیار چشمگیر و خواندنی بود.بسیار بهره بردم.
نمی دانستم که تندیش آرش کمانگیر در ایذه می باشد.
دوست عزیز، با چامه ای از " زندگینامه کوروش بزرگ "به روزم.


پيمان
ساعت18:48---10 آبان 1389
با درود فراوان . و ابراز تمايل به هم راهي به هدف شناخت فرهنگ ملي .



سرزمين مهر
ساعت14:52---10 آبان 1389
درود

به شما پيوند داده شد .
در پناه يزدان شاد زي ودير زيويد


طینی
ساعت14:33---10 آبان 1389
سلام

ممنون از لطفتپاسخ:همونطور که میبینی بسیاری از مطالب درون این تارنگار از طرف دوستان ما ارسال و پس از تأیید ما به نمایش گذاشته میشن البته با ذکر منبع همچنین اگه اجازه بدن ما 10 مطلب روز اونا رو به وسیله rss وبلاگشون دریافت و در وبلاگهامون به نمایش میذاریم البته تمامی این کارا دوطرفه و متقابله و اونا هم میتونن از مطالب ما استفاده کنن


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: مانیا تاريخ: 7 آبان 1386برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

آزادگان پارسي براي دوستي دوباره با تمدن و فرهنگ پارسي خود و مبارزه با کينه توزان سرزمين اجداديمان همراه و همصدا شويد

نويسندگان

لينکهاي روزانه

آخرين مطالب ...

» قومیت های ایران همه آزادند بخوانند!!
» عجایب معماری جهان باستان
» کوه آتش رامهرمز
» بدبینی ایرانیان نسبت به حکومت عمر
» فرمان به آرتش ایران: پیش به سوی قسطنطنیه
» نوزدهم آبان سال 518 پیش از میلاد: گشایش آبراه دریای سرخ به رود نیل
» موزه مولانا، پرجاذبه‌ترين مقصد گردشگري ترکيه
» آشنایی با سرداران ایران
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران
» گزارش تصویری و معرفی قلعه‌ی صخره‌ای بهستان
» شناسايي سکونت‌گاه انساني در کوه‌هاي نقش رستم
» چرا ما ایرانیان برای تخریب آثار بی تابی می کنیم؟
» بنای گور دختر * تنگ ارم * برازجان * استان بوشهر
» تپه باستانی دوزین
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد
» کشف نخستین سنگ نگاره های باستانی در مازندران
» کشف بقایای یک کوره و آثار معماری در کاوش های بازگیر
» سروده دکتر بادکوبه ای در ستایش فردوسی
» نامه بزرگمهر به انوشیروان
» قلعه بابک خرمدین
» داستانی زیبا درمورد کوروش کبیر!
» سورنا و پيرزن
» با آثار باستانی ایرانی در موزه لوور پاریس آشنا شوید
» قنات 2500 ساله گناباد یکی از عجایب تمدن ایران
» غار عظیم کتله خور؛ زیباترین غار جهان (تصویری)
» پالنگان؛ روستایی زیبا اما فراموش شده
» قصری كه برای شیرین بنا شد!
» کتله خور، بهشت ناشناخته ایران (+عکس)
» نمونه اشیاء مکشوفه مسیر دیوار بزرگ گرگان
» مردی که هیچ گاه، سر خم نکرد